'Als je doet wat je leuk vindt hoef je nooit een dag in je leven te werken'

oblique©1988
oblique©1988

Vandaar dat ik na de middelbare school mijn wereldreis maakte. In die jaren was Afghanistan een pachtland, Iran had een Sjah en kon je liftend door Iraan tot aan India komen. Ik wilde naar Kathmandu in 1971, niet alleen omdat wat ver is beter is maar ook omdat je als rijpe puber naar jezelf op zoek bent. De verschillen in gebaar, taal, uiterlijk en cultuur trokken me toen al. Terug in Nederland wilde ik niets anders dan in een commune leven en mijn leven vorm geven door te studeren. Het werden 3 studies tegelijkertijd en de commune viel eind jaren '70 uitekaar. Ik raakte ik verzeild in het destijds florerende experimentele theatercircuit en begon mijn muzikale aspiraties te ontplooien bij de dans- en theatergroep van Shusaku & Dormu Dance. In ’82 stonden we in het Holland Festival en de jaren daarna tourden we door de wereld. In die tijd ontwikkelde ik een passie voor lichaamswerk, lichtontwerp, decor en genoot  met volle teugen van het artiestenleven die me in contact bracht met mensen als Eric Clapton, Ramses Shaffy,  Jango Edwards en Georges Moustaki. 

 

Toen Mick Jagger (zanger Rolling Stones) in de zomer van 1982 aan de concertorganisatie MoJo vroeg om een vervanger te zoeken voor de J.Geils band die in het voorprogramma van de Rolling Stones in de Rotterdamse Kuip zou optreden maar door ziekte moest worden vervangen ivm het tijdschema, werden wij benaderd. Jagger vond het een goed idee om een nieuwe, maar totaal onbekende act neer te zetten, en zo gebeurde het dat we opeens voor 60.000 man stonden te spelen. In 20 minuten moest worden volbracht en ik weet nog dat ik een fel rood jasje scoorde in de van Woustraat omdat ik anders volledig onzichtbaar bleef achter al mijn keyboards. Met drummer en percussionist Alan "Gunga' Purves dachten we nog even op slag wereldsterren te worden maar hoorden helaas alleen gefluit van de fanatieke Stones-fanaten die vooraan stonden en niet voor ons kwamen.

Veel optredens in Europa en daarbuiten volgden met environment-theatergroepen, mime en dans gezelschappen en later ook met mijn band  ‘Oblique’. Samen met muzikale partner en (Time Bandits-) drummer Tom Bachmann tourden we op grote festivals in Europa, zoals het Roskilde in Denemarken. Rond 1988 begonnen we onze eigen muziekstudio in Amsterdam en werkten aan muziekopdrachten voor TV-documentaires, TV-drama-producties en leaders voor TV en Journaal. 

Gaandeweg groeide mijn belangstelling voor lichaamstaal, welk op beeld zonder geluid betekenis kreeg dus om ondersteuning vroeg. Het keer op keer terugspoelen van het beeld om er muziek bij te componeren boeide me omdat ik wilde weten wat de lichaamstaal vertelde. Ik wilde er meer over te weten, maar er bestond weinig meer in de '90-er jaren dan Paul Ekman’s kennis op dit gebied, wat ik dan ook gretig bestudeerde.

1st Int.Congres Body Language (Italy)
1st Int.Congres Body Language (Italy)

Pas toen ik in 2002 de Canadese fransman Philippe Turchet ontmoette werden veel van mijn vragen beantwoord. Hij benaderde lichaamstaal op een empirische manier en gebruikte de neurowetenschappen als basis. Ook had hij een methodiek ontwikkeld waarmee lichaamstaal overzichtelijk en structureel kon worden benaderd. Na 5 jaar ronde ik bij hem een studie op dit gebied af en begon ik zelf trainingen en les te geven in zijn lesstof. Helaas bleek zijn methodiek in de praktijk moeilijk toe te passen. In 2016 werd duidelijk dat geen van mijn cursisten de methodiek kon doorgronden of in de praktijk toe te passen, anders dan in video-analyse. Ik voelde me gedwongen afstand te nemen van synergologie en begon een samenwerkingsverband met Zwitserse specialisten die een open source methodiek Bodysystemics ontwikkelden.

 

Lichaamstaal als integraal onderdeel van de communicatiewetenschappen

Sindsdien heeft de hechte samenwerking met collega's in het buitenland veel leerzame momenten opgebracht en werk ik vaak samen met passie en plezier om cursisten in Nederland het hoogst haalbare te geven wat er aan kennis en inzicht op het gebied van lichaamstaal bestaat. De groeiende interesse van professionals en organisaties die het belang van lichaamstaal omarmen geeft een extra boost om de stof verder te ontwikkelen; de laatste jaren ook voor Rio's (rechters in opleiding), politie, recherche en douane.

2nd International Congres
2nd International Congres

Ik schrijf en publiceer over lichaamstaal, geef lezingen op universiteiten en workshops binnen organisaties en bedrijfsleven. Onder mijn leiding werd in Nederland het eerste Internationale Congres over Non Verbale Communicatie georganiseerd, wat ik als voorzitter mocht inleiden.

Ik ben blij dat ik mocht helpen ouderverstoting bekendheid te geven door mee te werken aan de documentaire 'Verstoten Vaders' (©bnnvara) nadat ik onder valse voorwendselen mijn zoon verloor aan willekeur en onmacht van de Nederlandse rechtstaat door bedrog en valsheid in geschrifte, waardoor mijn kind na zijn elfde levensjaar zijn vader nooit meer mocht zien van zijn moeder. Maar ik ben blij dat zowel wetgeving als rechtspraak door dit offer zullen veranderen. Creatief zijn en blijven is mijn motto, de passie voor mijn werk èn mijn liefde voor mijn zoon de drijfveer.

 

Dank voor je interesse!

Gerard Stokkink

Download
ELN Factsheet.pdf
Adobe Acrobat document 2.8 MB
Download
Bodysystemics.pdf
Adobe Acrobat document 5.2 MB
Download
Tarieven.pdf
Adobe Acrobat document 14.6 MB
Download
aanmelden.pdf
Adobe Acrobat document 168.9 KB

Vragen over lichaamstaal of onze tainngen?

Scan de QR-code en stuur ons een bericht !

...of mail ons team!

Voer de code in:

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Copyright © 2021  - Expertisecentrum Lichaamstaal Nederland  ®  - All Rights Reserved