Het belang van lichaamstaal in de Jeugdzorg


Download
Onderzoek: Lichaamstaal in de Jeugdzorg
M.d.J.(ELN).pdf
Adobe Acrobat document 7.9 MB

De belangrijkste vaardigheid van een jeugdprofessional is aandacht voor de cliënt.

Naast het winnen van vertrouwen is luisteren van groot belang, wat je op twee manieren kunt doen: passief of actief (www.sociaalluisteren.nl). 

 

Passief luisteren wordt beschreven als 'horen wat de ander zegt", zonder moeite te nemen erachter te komen wat er wordt bedoeld.  

Actief luisteren is: 'de ander echt willen begrijpen' door de boodschap achter het woord te begrijpen.

Als we in gesprek zijn is het non-verbale deel van de communicatie altijd belangrijk. Coleman (Emotional Intelligence, 2001) stelt dat mensen bijna nooit over hun eigen emotie praten en stelt dat het vermogen om emoties te herkennen en juist interpreteren de sleutel is om de ander goed te begrijpen. 

 

Het lezen van de juiste emoties van de cliënt is ongetwijfeld een van de belangrijkste onderwerpen die Bodysystemics zo waardevol maakt. De veronderstelling dat je de non-verbale tekens kunt leren lezen door er aandacht aan te besteden (Isoo K, 1992) is zeker een discussie waard. Dit stelt Maja de Jonge (manager in de jeugdzorg) in haar afstudeerscriptie waarmee zij de ELN opleiding afrondde.

 

In hoofdstuk 6 (zie bijlage) geven de resultaten van workshops en vragenlijsten een conclusie: er is serieuze training voor nodig voor professionals om vertrouwd te raken met alle informatie die non-verbale signalen kenmerken!

 

ELN biedt seminars, workshops en opleidingen met SKJ-accreditatie(-punten).

Reactie schrijven

Commentaren: 0